0

Over ons

Wij zijn Sám & Roald. Twee mensen die elkaar hebben gevonden door de koffie! Ons verhaal is ontstaan bij een koffiebar die toevallig “Coffeelovers” heette. Cliché right? Naast het bezoeken van specialty coffee bars, selecteren we maandelijks een Koffiebox, hebben we onze eigen koffiekopjes gemaakt en verkopen we (bijna) alles voor specialty coffee voor thuis.

Over Koffietje.nl
461
Koffiebars bezocht
950
kg bonen verkocht
25.000
bezoekers p/mnd

Ons verhaal

Het begon allemaal met één kopje koffie

“Koffie is altijd de rode draad tijdens onze reizen en citytrips. In plaats van alle bezienswaardigheden bekijken, stippelen wij een route uit om alle koffiebars in een stad te ontdekken.”

Stiekem koffietjes drinken

Begin juli 2015 leerden wij elkaar kennen op het werk. Samen gingen wij bijna iedere dag een koffie halen bij de koffiebar pal onder ons kantoor. Het liefste met zijn tweeën, zonder collega’s. In het begin moesten we stiekem via de zijuitgang het pand verlaten. Soms hadden we pech en ging de rest ook mee.

Wij leerden elkaar steeds beter kennen en werden verliefd. De koffie-dates bij Coffeelovers werden dagjes weg in eigen land. Wij genoten ieder weekend van een koffietje in een andere stad. We zochten op internet en Google Maps naar de beste koffiebars en leerden zo specialty koffie kennen.

Heel veel citytrips

In 2018 besloten wij 12x per jaar een citytrip in het buitenland te doen. In dat jaar zijn wij naar Rome, Lissabon, Edinburgh, Alicante, Parijs, Porto, Brussel, Praag, Barcelona, Madrid, Milaan en Kopenhagen geweest om daar specialty coffee te ontdekken.

Vrienden, familie en collega’s vroegen ons steeds vaker waar ze het beste koffie konden drinken in een stad. Wij wilden ze graag helpen en besloten om onze tips online te delen op Koffietje.nl.

Doei vaste baan

Ondertussen merkte ik dat ik van Koffietje.nl veel meer energie kreeg dan van mijn baan als financial controller. Ik ging zelfs een dag in de week minder werken om nog meer koffiebars te bezoeken. Steeds vaker ging ik met tegenzin naar kantoor.

De grote Excel bestanden, de cijfertjes en de administratie werd ik beu en zag mezelf dit niet mijn hele leven doen. In december 2019 besloot ik daarom mijn baan op te zeggen om mij volledig te storten op Koffietje.nl.

Fulltime ondernemer

De eerste maanden kon ik overbruggen met spaargeld. Maar al snel besefte ik dat ik na moest denken over mijn verdienmodel. Naast tips voor specialty koffiebars in Nederland en Europa, ben ik een webshop gestart met filterkoffie spullen.

Ik selecteer en verkoop een maandelijks wisselende Koffiebox en heb mijn eigen koffiekopjes ontworpen. Alles met één doel: meer aandacht voor specialty koffie!

Tijdlijn

Onze hoogtepunten

We hebben de afgelopen jaren absoluut niet stilgezeten. Sterker nog, door de hoeveelheden cafeine die we binnenkregen, was dat gewoon onmogelijk. Hieronder in vogelvlucht onze hoogtepunten.

2015

Verliefd
Verliefd geworden op specialty coffee en op elkaar.

Sep'16

Koffietje.nl
De domeinnaam Koffietje.nl vastgelegd.

2018

Citytrip
Iedere maand een buitenlandse citytrip voor specialty coffee.

Dec'18

Ontslag
Sám neemt ontslag van haar fulltime baan en gaat Koffietje.nl verder opbouwen.

Feb'19

Website
Na maanden bouwen, schrijven en foto’s maken is de website ein-de-lijk af en wordt gelanceerd.

Mei'19

New York
Twee weken naar New York voor specialty coffee, waar we zo’n 40 koffiebars bezochten.

Sep'19

1e Koffiemarathon
Eerste editie Koffiemarathon, 100 koffiebars in 30 dagen.

Jan'20

Horecava
Presentatie op Horecava met Het grote koffiebar onderzoek 2019.

Apr'20

Koffiebox
Lancering van de Koffiebox, met de eerste editie uit Eindhoven, én de opening van onze webshop.

Nov'20

2e Koffiemarathon
Tweede editie koffiemarathon,  100 koffiebars in 30 dagen, Take-away editie.

Dec'20

Koffiekopjes
Lancering eigen ontworpen koffiekopjes, samen met Joris Wintgens en Husk Ceramics.

Activiteiten

Dit is wat we doen

Inmiddels doen we meer dan alleen koffietjes drinken. We verkopen namelijk maandelijks een Koffiebox, hebben we onze eigen koffiekopjes ontwikkeld, runnen we een webshop en houden we een keer per jaar een koffiemarathon.

Wij bezoeken koffiebars

Wij bezoeken koffiebars

Daar is het allemaal mee begonnen. En dat doen we nog steeds. Regelmatig ontdekken we nieuwe koffiebars, drinken we er heerlijke koffie en geven er onze mening over.

Bekijk alle koffiebars

Wij verkopen de Koffiebox

Wij verkopen de Koffiebox

Iedere maand verkopen we een Koffiebox, met koffie van drie verschillende branders. Zorgvuldig selecteren we de beste branders en kiezen de lekkerste koffie.

Bekijk de Koffiebox

Wij maken onze eigen kopjes

Wij maken onze eigen kopjes

Samen met Joris Wintgens, een productdesigner uit Amsterdam, en Husk Ceramics, een keramiekstudio uit Utrecht, hebben we ons eigen koffiekopjes gemaakt. Stapelbaar, in roze of bruin.

Bekijk de koffiekopjes

Wij runnen een webshop

Wij runnen een webshop

Geen specialty coffee zonder het juiste materiaal. filters of zetmethodes. Daarom verkopen we in onze webshop alles voor specialty coffee voor thuis.

Bekijk de shop

En wij doen een koffiemarathon

En wij doen een koffiemarathon

Ieder jaar bezoeken we 100 koffiebars in 30 dagen, meestal in september. En dat betekent veel koffie, veel kilometers, weinig slaap…

Meer over de koffiemarathon

De perfecte koffiebar

Om de perfecte koffiebar in de stad te vinden, zijn wij altijd op zoek naar iets unieks. Maar wat is nu eigenlijk uniek? Voor de een is de koffie belangrijk en voor de ander juist de uitstraling van het koffietentje. Is het ‘Instagram-waardig’ of kom je hier tot rust? Tja, over smaak valt niet te twisten! Daarom beoordelen wij een koffiebar op een 5-tal punten die voor ons belangrijk zijn.

Is de koffie in balans? Is hij niet te bitter of te zuur? Is er keuze aan verschillende koffiebonen, uit verschillende landen? Wat is de herkomst van de bonen en hoe wordt de smaak uitgelegd of aangegeven. Is de koffie niet te heet? Daarnaast kijken we ook naar esthetiek. Hoe is de latte art? Is deze strak en zorgvuldig gemaakt? Is er een hartje, rosetta, tulp of bijvoorbeeld zwaan gemaakt? Is de melk goed geschuimd en zijn er bijvoorbeeld niet teveel luchtbellen? Hoe is het contrast tussen de koffie en de melk qua kleur?

De barista’s (of de ondernemer(s)) zijn uiteraard bepalend voor de ervaring. Naast dat iedereen vriendelijk geholpen wil worden, wil je eigenlijk ook meer weten over de koffie die geserveerd wordt en de herkomst van de bonen. Branden ze de bonen zelf, of worden ze ingekocht vanuit een andere branderij? Hebben ze single origins op de molen? En welke wordt mij geadviseerd? De beste koffie experience beleven wij vaak wanneer een barista of eigenaar met ons in gesprek gaat, ons vraagt naar onze voorkeur voor smaak en daarbij een boon aanbeveelt.

Uiteraard vrij subjectief, iedereen heeft namelijk zijn of haar voorkeur. Wij houden van strak, modern, industrieel en ruimtelijk. Maar we komen ook veel koffiebars tegen die bijvoorbeeld een retro of vintage uitstraling naleven. Het gaat ons vooral om samenhang en netheid. We houden niet van rommelig, dus daar letten we op. Het zit ‘m vaak in details, van interieur, tot toonbank, tot kleding van personeel tot koffiekop en to-go beker aan toe.

Als ‘toerist’ wil je het liefst niet uren hoeven lopen voor een lekker bakje koffie. Hoe bereikbaarder, hoe beter. Maar locatie is niet altijd alles. Een koffiebar midden in een druk stadscentrum lokt vaak ook ander publiek. Dan is een koffiebar al snel te druk en mist het rust en ontspanning.

De laatste jaren zien we dat steeds meer mensen in een koffiebar werken. Uiteraard geen probleem, dat doen we zelf namelijk ook regelmatig. We kijken echter naar hoe een koffiebar omgaat met werkende mensen. Is er bijvoorbeeld nog wel plek voor niet-werkende mensen, mensen die graag een praatje met elkaar maken. Niets zo saai als een koffiebar waar je alleen maar naar de achterkant van laptops staart.

92

Spotlight

In de media

Koffietje.nl verschijnt regelmatig in de media. Met name door onze koffiemarathon, die we in 2019 voor het eerst deden, worden we regelmatig geïnterviewd. De leukste vermeldingen vind je hieronder.

Samenwerken?

Interesse in een samenwerking? Lees meer over onze samenwerkingsmogelijkheden, stuur een mailtje naar sam@koffietje.nl of neem contact op via het contactformulier. Uiteraard krijg je dan zo snel mogelijk een reactie terug.

Meer informatie