The Coffee Quest
Door 1076 Views

The Coffee Quest

Een koffietje met Friso Miguel Spoor

Single origin koffies van de beste kwaliteit, waarvoor een eerlijke prijs is betaald. En waaraan een fijne, open samenwerking met alle schakels in de keten centraal staat. Maak kennis met The Coffee Quest. Friso werkt, samen met compagnons Ronald en Michiel, bij dit mooie bedrijf. Wat doet hij precies? En welke uitdagingen ziet hij allemaal in de koffiewereld? Ik dronk een koffietje met hem en vroeg hem het hemd van het lijf.

Wat is de The Coffee Quest precies?

‘The Coffee Quest is een Nederlands-Colombiaans bedrijf dat ruwe koffie importeert. Of groene koffie, zoals dat ook wel wordt gezegd. Dat doen we onder drie voorwaardes: transparancy, collaboration en quality. Transparantie door de koffie altijd te verkopen met het verhaal dat erachter zit. Daarvoor bezoeken we de boeren van wie we de koffie kopen. Ik denk dat je dat ook wel merkt in de wereld, dat de honger naar dat je weet wat je op tafel krijgt overal groeit. Samenwerking is nodig omdat er zoveel stappen zijn om koffie in goede staat van A naar B te krijgen. Heel veel mensen binnen de keten spelen daar een actieve rol in. De boer, de brander en de barista bijvoorbeeld, die in principe in elke stap de koffie kunnen verpesten óf het beste eruit kunnen halen. We werken ook samen met een inkoopnetwerk. Dat zijn koffieproevers die koffies voor ons inkopen en de connecties met de boeren onderhouden. En dan heb je nog een heleboel mensen van wie je eigenlijk niet echt iets hoort, maar die wel belangrijk zijn. Zoals de ploegers die voor de boeren werken en de chauffeurs die de koffie van A naar B brengen. Onze rol in de keten is die van tussenhandelaar, als importeur en exporteur. In die rol letten we ook heel goed op de kwaliteit van de koffie, onze derde voorwaarde. Goede kwaliteit specialty coffee, daar ook veel vanaf weten en ons best doen om altijd bovenop die kwaliteit te zitten.’

‘De boer, de brander en de barista kunnen in principe in elke stap de koffie verpesten óf het beste eruit halen’

‘We exporteren koffie vanuit Colombia naar Nederland. Maar ook vanuit Colombia naar andere werelddelen. Eerst exporteerden we 100% vanuit Colombia naar Nederland, nu is dat nog 30%. In Colombia kunnen we de koffie echt direct van de boer kopen. Daar zetten we dus ons inkoopnetwerk in, die in verschillende Colombiaanse dorpen werken en ons helpen met de inkoop.’

Hoe is The Coffee Quest eigenlijk ontstaan?

‘The Coffee Quest is ontstaan naar het idee van Ronald de Hommel, mijn partner en directeur in Colombia. Zijn idee was: ‘cut out the middle man’. Hij begon in kleine hoeveelheden zijn eigen koffie te exporteren en importeren. Ik en Michiel, met wie ik nu samenwerk in Amsterdam, deden iets vergelijkbaars. Uiteindelijk zijn onze 3 minibedrijfjes samengevoegd in een start-up met meer potentie. Met het idee dat je veel meer kunt bereiken als team. Sinds 2017 gaan we dus eigenlijk als een soort 2.0-versie samen verder.’

Exporteren jullie alleen maar koffie uit Colombia?

‘We halen koffie uit 7 landen: Colombia, Brazilië, Ethiopië, Oeganda, Costa Rica, Guatemala en Nicaragua. Behalve in Nederland en Colombia hebben we ook een The Coffee Quest in Brazilië en een The Coffee Quest in de Verenigde Staten. Dat zijn twee bedrijven die onafhankelijk zijn, maar wel onder The Coffee Quest en de 3 voorwaardes werken. We geloven dat dit werkt, dat het bij de tijdsgeest past om ook over grenzen te gaan. Daarbovenop hebben we nog een heleboel projecten lopen. Dat noemen we onze Pioniersprojecten. Dat zijn projecten die vooral in Colombia en in Oeganda plaatsvinden.’

Over koffie uit Oeganda hoor je eigenlijk helemaal niet zoveel. Is Oeganda een koffieland dat we in de gaten moeten houden?

‘Jazeker. Ik denk dat dat een land is dat je telkens meer gaat zien. Je merkt heel erg dat zodra iets in de specialty coffee scene meer geschonken wordt, dat zulke namen ook meer naar voren komen. Oeganda was altijd een vrij laag kwaliteitsland. Nu merken we dat er steeds meer partijen aan het professionaliseren zijn en zich veel meer focussen op het post harvest gedeelte, dus het proces na de oogst. Het stukje van het wassen, het drogen en de fermentatie van de bonen. En dan merk je eigenlijk dat ze als land best wel veel potentie hebben om hele goede koffies te produceren.’

Wat zijn volgens jou de grootste uitdagingen die nu spelen in de koffiewereld?

‘Ik geloof heel erg dat het de uitdaging voor iedereen is om, binnen zijn eigen keten, zoveel mogelijk lange-termijn-gedachten te hebben en stabiliteit te tonen. Inflatie is op dit moment namelijk wel een grote uitdaging. We hebben gezien dat die omhoog schoot, weer omlaag ging en nu ergens daartussen stabiliseert. Voor heel veel boeren is dat heel lastig. Want én de prijs ging omhoog, dus ze verdienen meer, maar tegelijkertijd gingen ook hun kosten ontzettend omhoog. En dan de koffiebranders: zij dealen niet alleen met hoge koffieprijzen, maar ook met duur personeel, hoge importkosten…’

 

Het is ook maar de vraag hoe consumenten reageren op hogere koffieprijzen?

‘Soms gebeuren dingen sneller dan dat mensen bereid zijn om meer te betalen. Wij veranderen ook ons kooppatroon in de supermarkt als plotseling alle prijzen omhoogschieten. Voorheen wilde ik misschien wel alles biologisch, maar nu kan dat niet meer. Te duur. Ik denk dat veel mensen in die stress zitten. Dat ze iets willen, maar dat het lastig is om dat te bereiken. Ik denk dat de enige manier om dit te doen is om zoveel mogelijk eigenlijk de stabiele factor te creëren tussen beide kanten van de wereld. Wij doen dat door zoveel mogelijk transparantie te bieden. Als mensen inkopen, dat ze weten wat ze kunnen verwachten van een bepaalde koffie.’

‘Mensen moeten weten wat ze kunnen verwachten als ze een bepaalde koffie kopen.’

Als je kijkt naar wat je allemaal hebt bereikt met The Coffee Quest, waar ben je dan het meest trots op?

‘Waar we heel trots op zijn, is de fabriek die we in 2018 hebben neergezet in Colombia. Dat is een fabriek in Medellín waarin koffie wordt verwerkt. Daar werken ze met koffie ‘parchment’, oftewel ruwe koffiebonen waar het schilletje nog omheen zit. In de fabriek worden de schilletjes eraf gehaald, de defecten uit de bonen gehaald en de bonen op grootte en densiteit geselecteerd. Eerder stonden in die omgeving alleen maar fabrieken die zich richtten op commodity coffee. De machines in die fabrieken werkten helemaal niet precies. De ene keer kwam je met 4 zakken bonen aan en kreeg je er 2 zakken voor terug, en de andere keer gaf je 4 zakken koffie en gaven ze er 6. Maar met de kleine koffieboeren willen we juist heel specialistisch zijn. Een mooi product in een kleine batch. Daarom zetten we zo’n small batch fabriek in Medellín op. In die fabriek kunnen we de bonen ook zelf verpakken.’

Hoeveel mensen werken er bij de The Coffee Quest?

‘In Colombia werken we met 40 man. In Brazilië en in de Verenigde Staten 4 per land, en hier in Nederland zijn we met 9. Ik denk dat we met deze aantallen goed dicht op ons bedrijf kunnen blijven. We kunnen zo goed onafhankelijk van elkaar werken én samenwerken. En daardoor kunnen we ook goed vooruitkijken, toekomstplannen maken. We denken er bijvoorbeeld wel eens over na om nog verder omhoog te gaan in de koffieketen. Dus geen droge koffie, maar juist de bessen in te kopen. Dan kun je een boer dezelfde prijs geven voor z’n product, zonder dat hij de koffie daarvoor nog helemaal moet verwerken. Aan de andere kant kun je ook weer volledig de kwaliteit bepalen en in de gaten houden. Dat zijn allemaal interessante dingen om over na te denken.’

‘Eigenlijk willen we zelf kersen inkopen én mensen leren hoe je het doet, zodat we dan daarna ook nog de gedroogde koffie van hun kunnen kopen. Ik denk ook wel dat dat nodig is, want met klimaatvolatiliteit wordt het gewoon telkens duurder om koffies te produceren. Dus je hebt als boer eigenlijk je meerwaarde nodig om genoeg te kunnen verdienen. Om dat te blijven doen, weer te herinvesteren en dat te kunnen blijven doorzetten.’

Hoe ben je eigenlijk in de koffiewereld beland, bij The Coffee Quest?

‘Mijn achtergrond is supply chain management, dus meer de logistiek. Ik ben er eigenlijk ingerold aan de productiekant. En ik spreek Spaans. Ik was een stage aan het doen in Nicaragua en voor mij paste het hele plaatje gewoon. Ik vind koffie heel interessant, ik vind het mooi dat het een ‘100% ingrediënt’ is. Dus koffie wordt verkocht en verwerkt, maar het blijft koffie. Het is niet net als granola of appeltaart, waar van alles in gemixt wordt en eigenlijk mengelingen zijn van allerlei ingrediënten.’

‘Ik vind koffie heel interessant, omdat het een 100%-ingrediënt is.’

Als jij mensen in je omgeving een tip geeft om betere koffie te leren drinken, welke tip is dat dan?

‘Dat is eigenlijk een hele simpele tip: hele bonen kopen, daarna een maler kopen, en als je een maler in huis hebt betere koffie kopen. Dan zeg ik: begin eerst met bonen uit Brazilië, dan met een Colombia, stap dan over op Centraal-Amerika en werk dan naar Ethiopië toe. Bonen uit Ethiopië hebben namelijk het hoogste aciditeitgehalte en de meest complexe smaken. Je moet die hele reis voltooien. Ethiopische koffies zijn namelijk niet vergevingsgezind. Als jij die slecht maakt, dan is-ie nóg minder lekker dan wanneer je een normale koffie slecht maakt. De hoge complexiteit en de hoge zuren die erin zitten, maken het gewoon één zure bak.

Welke ontwikkelingen zie je nu in de koffiewereld?

‘In vergelijking met bijvoorbeeld bier en wijn loopt de koffiewereld nog wel achter. Koffie is natuurlijk niet precies hetzelfde, maar je merkt wel dat de vooruitgang van producten vaak gebeurt als productie en consumptie dicht bij elkaar zitten. Kijk bijvoorbeeld maar naar wijn: wijnboeren zitten vaak in de buurt van mensen die wijn drinken. Bij koffie is dat meestal niet zo. De investering in de productiekant van koffie is daarom altijd heel laag geweest. Maar nu zie je daar toch een omslag in. Vooral in landen als Brazilië en Colombia, die eerst lagelonenlanden waren. Daar is nu veel meer lokale investeringscapaciteit. We zien daardoor ook steeds meer koffies met bijzondere smaken. Laatst proefden we in Colombia bijvoorbeeld een koffie met Mojito-smaak. Dat is de smaak van wat overblijft in de Mojito-glas, namelijk een mix van bruine suiker en mint.’

Check hier The Coffee Quest Impact Report of 2022:

https://www.thecoffeequest.com/wp-content/uploads/2023/04/Impact-Report-2022.pdf

Zouden jullie ooit een koffiebar willen beginnen?

‘Ja, ooit misschien wel. Ik denk ook wel dat in zulke koffies met bijzondere smaken, dat daar meer toekomst in zit. Vooral voor het grote publiek ook. Het enige is dat die koffies nu nog heel duur zijn. Maar als meer mensen dit gaan doen, en de productietechnieken worden beter… Dan wordt zulke koffie een stuk betaalbaarder. En dan is het ook echt de moeite waard.’

Veelgestelde vragen

Wat is The Coffee Quest?

‘In principe zijn wij een Nederlands-Colombiaans bedrijf dat ruwe koffie importeert. Of groene koffie, zoals dat ook wel wordt gezegd. Dat doen we onder drie voorwaardes: transparancy, collaboration en quality.

Colombia, Brazilië, Ethiopië, Oeganda, Costa Rica, Guatemala en Nicaragua.

‘Van een batch gebrande koffiebonen nemen we een klein monster. Daar bepalen we de kwaliteit van. We betalen op basis van kwaliteit, hebben dus geen uniforme prijs. Er is een minimumkwaliteit voor onze markt en we hebben een punten-scoreverdeling. Nadat de bonen zijn geproefd, bepalen we het aantal punten. Ga je uiteindelijk punten omhoog, dan krijgen boeren zoveel meer Colombiaanse pesos betaald.’

In Colombia werken we met 40 man. In Brazilië en in de Verenigde Staten 4 per land, en hier in Nederland zijn we met 9.

De laatste blogposts

Populaire producten

Comandante C40 MK4 - American Cherry

Comandante C40 MK4 – American Cherry

De nieuwste Comandante C40 MK4 Nitro Blade handmolen, in een American Cherry kleur. Standaard geleverd met een glazen en een plastic potje.

Uitverkocht
249,00
Hario V60 Buono 1.2L Zilver

Hario V60 Buono 1.2L – Zilver

De Hario V60 Drip Kettle Buono is de ideale waterketel voor filterkoffie. Geschikt voor vrijwel iedere warmtebron. Perfect voor de beginner.

Nog maar 1 op voorraad
47,95
Hario V60 02 glazen dripper VDG-02B

Hario V60 Glazen Dripper 02 – VDG-02B

Deze Hario V60 dripper is uitgevoerd in glas en afgewerkt met een zwart plastic voet en houder. Maat 02, dus geschikt voor 2-4 kopjes.

Op voorraad
21,00
Sage The Barista Express

Sage The Barista Express

Sage The Barista Express is de eerste koffiemachine van Sage met ingebouwde bonenmaler, dosering en extractie. Perfect voor beginners en experts.

Op voorraad
729,90
Moccamaster KGB Select Forest Green

Moccamaster KBG Select

De Moccamaster KBG Select doet door z'n retro looks denken aan een oldschool koffiezetapparaat. De smaak van de koffie is echter van topklasse.

Op voorraad
219,00259,00
Fellow Stagg EKG White

Fellow Stagg EKG – Wit

De Fellow Stagg EKG is dé perfecte elektrische waterketel voor iedere (thuis)barista. Tot op de graad nauwkeurig. En in maagdelijk wit.

Op voorraad
162,50
Comandante C40 MK4 - Liquid Amber

Comandante C40 MK4 – Liquid Amber

De nieuwste Comandante C40 MK4 Nitro Blade handmolen, in een Liquid Amber kleur. Standaard geleverd met een glazen en een plastic potje.

Op voorraad
249,00
Chemex Classic Coffee Maker - 6 kops

Chemex Classic Koffiemaker 6 kops

De Chemex Classic Koffiemaker 6 kops is de meest populaire variant. Perfect voor 4 tot 6 koppen koffie per keer.

Op voorraad
41,95
AeroPress Clear

AeroPress Clear

De AeroPress Clear. Dezelfde gepatenteerde techniek, nu in een kristalhelder transparant jasje, verkrijgbaar in diverse kleuren.

Op voorraad
58,9560,00
AeroPress - Original

Aeropress Coffee Maker

Verse filterkoffie met één duw! De AeroPress Coffee Maker is de ideale filter zetmethode voor thuis. Geschikt voor 1 tot 2 kopjes per keer.

Op voorraad
33,50
Acaia Lunar 2021 Black

Acaia Lunar 2021

De Acaia Lunar, hetzelfde strakke en stijlvolle ontwerp, maar nu in een kleiner en compacter formaat. Verkrijgbaar in Zwart, Zilver of Wit.

Op voorraad
300,00
Clever Dripper 500ml

Clever Dripper 500 ML

De Clever Dripper 500ml Large is de grote variant. Geschikt voor 2 - 4 kopjes. Een van de eenvoudigste zetmethodes. In grijs, sepia of transparante kleur.

Op voorraad
24,9530,00