
Wie wel eens een dagje naar Amsterdam is geweest, heeft waarschijnlijk koffie gedronken bij CoffeeCompany. Van de 37 verschillende vestigingen in heel Nederland staan er maar liefst 21 in onze hoofdstad. De allereerste CoffeeCompany werd daar geopend in 1996. Sindsdien is de koffieketen niet meer weg te denken uit het Amsterdamse straatbeeld.
Ik ben benieuwd naar het succesverhaal achter dit bedrijf. Waar staat CoffeeCompany voor? Hebben ze een geheime succesformule? En staan er nog spannende toekomstplannen op de agenda? Ik dronk een koffietje met Jonatan Scheeper, hoofdbrander bij CoffeeCompany, en vroeg hem het hemd van het lijf.
CoffeeCompany opende haar deuren alweer ruim 25 jaar geleden voor het eerst, op de Leidsestraat in Amsterdam. Het is daarmee de oudste koffieketen die je in de stad kunt vinden. Die allereerste vestiging bestaat nu helaas niet meer. Nu staat de oudste zaak op de Haarlemmerdijk.
Nieuwe stijl
Sinds 2012 heeft CoffeeCompany een nieuwe huisstijl en de locatie op de Oosterdok was daar het allereerste exemplaar van. Vette locatie aan het water en vlakbij Amsterdam-Centraal. Deze bar heeft overigens een toffe filterdrip-bar en zeker een bezoekje waard! Alle vestigingen hebben dezelfde typische CoffeeCompany look & feel. Je ziet bijvoorbeeld op elke locatie de bekende witte tegeltjes, maar ook waterstations waar je zelf water kunt tappen. Op de muren hangen overal posters van evenementen, feestjes en kunstgaleries.
Inmiddels zijn er 450 mensen in dienst. Van medewerkers op het hoofdkantoor tot storemanagers en (super) barista’s. Ieder jaar organiseren we een CoffeeCompany Barista Cup (CCBC), waar elke vestiging aan meedoet. Medewerkers kunnen kans maken om de beste barista te worden van CoffeeCompany en een toffe prijs te winnen zoals interrailen door Europa. Daarnaast zijn er ook intern Latte Art Throwdown- en Aeropress-wedstrijdjes. Iedereen is dan lekker competitief, maar het gaat er vooral om dat we leuk een feestje vieren met elkaar. Wie wilt dit nu niet!?✌️
Elke barista moet verplicht een tweedaagse basistraining volgen bij ons op het hoofdkantoor. Deze trainingen worden gegeven door enthousiaste barista’s die zelf ook in een koffiebar van CoffeeCompany werken. Er zijn op dit moment ongeveer 6 á 7 verschillende baristatrainers bij CoffeeCompany, waardoor je snel kan worden opgeleid tot barista. Handig he!
Basistraining bij CoffeeCompany
In de basistraining leer je hoe je moet omgaan met de espressomachines die in onze bars staan. Hoe zet je er koffie mee, hoe maak je hem schoon, waar moet je op letten? Daarnaast leren de nieuwe barista’s hoe ze filterkoffie moeten zetten. Ze krijgen meer achtergrond over de koffiebonen die CoffeeCompany serveert. Maar ook – en niet onbelangrijk: hoe werkt het kassasysteem? Aan de basistraining nemen steeds maximaal 4 nieuwe barista’s deel. Daardoor kunnen we goede persoonlijke aandacht aan iedereen geven. Als de nieuwe barista’s dat willen, dan kunnen ze na de basistraining ook nog een advanced cursus volgen.
Het CoffeeCompany menu bestaat uit drie verschillende espresso koffies en bestaat uit drie verschillende filterkoffies. Naast het koffie-menu kun je hier bijvoorbeeld ook Matcha’s, Chai’s en wisselende quilty pleasures bestellen.
Espresso | De Oude School Blend | Single Origin | Decafé |
Filter | Altijd wisselende koffies uit diverse landen |
Espresso
De bekendste koffie bij CoffeeCompany is de Oude School Blend. Dit is een blend van koffiebonen uit 50% Brazilië, 20% Guatemala, 20% Colombia en 10% Ethiopië. Wat leuk is om hierbij te vermelden is dat CoffeeCompany al sinds 1996 bij dezelfde farm uit Brazilië inkoopt. De koffiebonen uit Brazilië komen van Decio Bruxel. Onze andere vaste partners zijn twee toffe koffieplantages uit Colombia. Finca Filadelfia en Amigos de Betania hebben wij leren kennen door een koffiereis in 2015 met Jasper Uhlenbusch, onze brandmanager van CoffeeCompany.
De Single Origin is vaak een van de onderdelen uit onze Oude School Blend en de decaf is een koffie uit Guatemala. De decaf koffie wordt overigens steeds populairder in Amsterdam. In elke vestiging van CoffeeCompany vindt je daarom altijd drie verschillende koffiebonen voor espresso, zodat koffieliefhebbers zelf kunnen bepalen welke espresso ze willen drinken.
Filter
Voor onze filter menu hebben we altijd 3 wisselende koffies. Deze koffiebonen worden wel zelf gebrand door CoffeeCompany. Ik brand alleen of samen met barista’s die willen doorgroeien naar koffiebrander. Daarnaast testte wij alle koffies door middel van een cupping en bedenken een passend brandprofiel voor de koffies die ons aanspreken en passen binnen CoffeeCompany. We zijn in ieder geval altijd op zoek naar een fruitige koffie, een chocolade-achtige koffie met wat meer aciditeit en een omniroast, een ‘easy going’ uit Brazilië. De bonen voor onze filterkoffies wisselen om de 2 á 3 maanden ongeveer. Daarnaast controleren wij iedere week de kwaliteit van onze koffies.
Vind je filterkoffie nu super lekker kun je dus altijd kiezen uit drie verschillende koffiebonen en ook verschillende zetmethodes. Zo hebben wij altijd een batch brew, maar de barista’s zijn ook getraind om een heerlijke handbrew voor je klaar te maken. Vaak een Aeropress of een V60.
Het drankje dat echt het állermeest wordt besteld is de medium cappuccino. Daarna komt de flat white. Kijken we naar de verhouding havermelk – koemelk waar om gevraagd wordt, dan zien we dat ongeveer 40% kiest voor havermelk en 60% voor koemelk.
Daarnaast hebben wij steeds wisselende ‘guilty pleasures’ op het menu. Nu is dat bijvoorbeeld de Strawberry Iced Matcha Latte, die een beetje smaakt naar een aardbeienmilkshake. Ook dit zijn drankjes waarvoor onze klanten terugkomen en die we hier echt aanraden.
Ja, we zijn daar wel mee bezig ja. Dat doen we op verschillende manieren. We werken samen met inspirerende ondernemers zoals De Tweede Jeugd en Wilder Land.
De Tweede Jeugd
De Tweede Jeugd is opgericht door chefs die gebruik maken van restbroden om vervolgens weer heerlijke nieuwe producten van te maken. Een van deze producten is de tosti en deze is te bestellen bij elke CoffeeCompany. In totaal maakt De Tweede Jeugd acht verschillende tosti’s en wisselt het assortiment bij CoffeeCompany. Dit staat er vaak op ons assortiment: dubbel kaas, ham kaas, rendang (vegan), kimchi en mushroom. De missie van De Tweede Jeugd is om zoveel mogelijk restbroden te redden. Deze diepvriestosti’s worden bereid met de hand in eigen keuken, belegd met boerenkazen, huisgemaakte ingrediënten en het beste zuurdesembrood.
Altijd om broodverspilling tegen te gaan, en altijd met de smaak op de eerste plaats.
Wilder Land
Bij CoffeeCompany kun je ook iets anders dan koffie bestellen, namelijk heerlijke kruidenthee van Wilder Land. Dit een initiatief van twee mannen die samenwerkt met boeren, smaakmakers en lekkerbekken voor een stukje ‘Wilder Land’. Dit bedrijf focust zich op natuurherstel door bijvoorbeeld inheemse en lokale gewassen aan te planten zodat hun daar weer heerlijke producten van maken.
Bij CoffeeCompany kun je o.a. Wilder Lands blends en Lemon Verbena van Waterloo.
Eigen initiatieven
Bij CoffeeCompany hoef je niet extra te betalen als je bijvoorbeeld anders soort melk wilt dan koemelk. Je hoeft dus niet extra te betalen voor havermelk (Oatly), cocosmelk en amandelmelk. En een andere tip is neem je eigen beker mee, want zo krijg je 20 cent korting op je drankje. Dit geldt overigens ook als je bij ons binnen of buiten gaat zitten. Nog een ander voordeel is dat je geen plastic toeslag hoeft te betalen van 10 cent. Win-win-win! ⭐
Wat niet veel mensen weten is dat CoffeeCompany dé plek is voor jong talent. Veel studenten komen hier werken in hun studietijd en blijven dan langer ‘plakken’ in het vak dan verwacht. Ook mijn eerste baantje was bij CoffeeCompany en heb ik Lex Wenneker leren kennen. Een paar jaar later hebben wij samen een koffiebranderij en -bar geopend. Dit heette HeadFirst en onwijs veel lol gehad met Lex en veel geleerd over het runnen van een eigen bedrijf. Inmiddels bestaat HeadFirst niet meer. Na dit geweldig avontuur ben ik jarenlang hoofdbrander geweest bij Single Estate Coffee Roasters uit Den Haag. En nu, 10 jaar later, weer terug bij het bedrijf waar mijn liefde voor koffie ooit begonnen is.
Vroeger en trouwens nog steeds, al werd CoffeeCompany ‘de derde plek’ genoemd. Je bent thuis of op je werk en als je daar niet bent, dan ben je op de derde plek: CoffeeCompany. Dit gevoel willen we ook oproepen bij onze bezoekers. Het is daarbij ons doel om specialty coffee toegankelijk te maken voor een breder publiek. Ook de ‘koffienerds’ zijn ooit begonnen met koffies met een smaakje. Gedurende de koffiereis leer je steeds meer smaken kennen.
Ik ben zelf begonnen met een Bambino Funky Monkey; een espresso met vanillesiroop, chocolademelk en slagroom.
Ik denk dat daar een aantal factoren aan bijdragen. Allereerst werken wij met getrainde barista’s, die opgeleid worden door een aantal professionals. Onze barista’s weten dus wat ze doen en hoe ze een goede koffie zetten voor onze gasten. Ze werken daarnaast met topapparaten. Denk bijvoorbeeld aan Lamarzocco-machines, een van de beste merken op het gebied van koffiezetapparatuur. En dan is er nog de fijne sfeer die er hangt. Denk maar aan de derde plek. Als je niet thuis of op je werk bent, dan ben je wel hier. We organiseren voor ons personeel ook heel regelmatig iets leuks. Zoals de wedstrijden waar ik in het begin over vertelde, of personeelsfeestjes. CoffeeCompany is daardoor een fijne plek om te zijn.
CoffeeCompany heeft natuurlijk al 37 vestigingen door heel het land, voornamelijk in grote steden als Amsterdam en Rotterdam. Er komen binnenkort nog wel toffe koffiebarretjes bij, zowel in grote als kleine steden in ons land. Onze nieuwste koffiebar wordt in augustus 2023 geopend in Hoofddorp. En natuurlijk zijn we ook altijd op zoek naar nieuwe talenten die bij ons een carrière in de koffiewereld willen beginnen. Bij interesse kunnen mensen altijd kijken op WERKEN BIJ COFFEECOMPANY IS TE GEK!
Jonatan Scheeper is de hoofdbrander bij CoffeeCompany sinds augustus 2022. Hij is een aanwinst voor elk bedrijf, want deze jongen heeft toch een partij energie en liefde voor het vak! Hij is een topper! 👈✌️
Van de 37 verschillende vestigingen in heel Nederland staan er maar liefst 21 in Amsterdam (augustus, 2023). De allereerste CoffeeCompany werd daar geopend in 1996. De aantallen groeien ieder jaar.
CoffeeCompany is altijd op zoek naar barista’s en store managers. Vind hier de actuele salarissen en vacatures: https://coffeecompany.nl/about/werken-bij-coffeecompany/
Bekijk hier het overzicht van alle koffieketen in Nederland: Bekendste koffieketens in Nederland
Dat wil jij toch ook? Lekker makkelijk! Twee keer per maand onze nieuwsbrief in je inbox. Met tips voor nieuwe koffiebars, exclusieve winacties en de lekkerste koffie recepten.