Hoe lang blijft cafeïne in je lichaam?
6 januari 2022 Door 70 Views

Hoe lang blijft cafeïne in je lichaam?

Heb jij ook wel eens ’s avonds nog wakker gelegen omdat je te laat in de middag nog een kop koffie op had? En dat terwijl je eigenlijk dacht dat je nog behoorlijk op tijd was met je laatste bakkie van de dag? Je bent niet de enige die deze inschattingsfout wel eens maakt. Veel koffiedrinkers weten namelijk niet hoelang cafeïne nou precies in hun lichaam blijft. Terwijl kennis hierover flink wat rusteloze nachten kan schelen…

Cafeïne en halfwaardetijd

Cafeïne is een stof die razendsnel je bloedbanen bereikt. Al drie á vier minuten nadat je een slok koffie hebt genomen, zit de helft van de cafeïne in jouw bloed. Dat wil niet zeggen dat je dan ook al de effecten merkt. Dat gebeurt pas na ongeveer een half tot 2,5 uur.

Maar hoelang blijft dat stofje vervolgens in je lichaam? Volgens onderzoeken is de halfwaardetijd van cafeïne bij een gezond individu vijf uur. Dat wil zeggen dat vijf uur nadat de kop koffie op is, de helft van de cafeïne nog in het lichaam zit. Na tien uur is dat een kwart, enzovoorts. Let wel dat de halfwaardetijd van vijf uur niet voor elk individu geldt. Door allerlei fysiologische kenmerken en omgevingsfactoren kan het bereik van de halfwaardetijd tussen de 1,5 en 9,5 uur liggen. Denk bijvoorbeeld aan:

• Gewicht
• Lengte
• Een zwangerschap
• Of iemand wel of niet rookt

Dat jij dus zes uur na jouw kop koffie nog steeds vol energie zit en jouw collega al na twee uur toe is aan een nieuwe lading, is heel goed mogelijk.

Wanneer moet ik dan stoppen met koffiedrinken?

Het is lastig bepalen hoe het zit met de halfwaardetijd van cafeïne in jouw lijf. Door goed te luisteren naar je lichaam, kun je voortaan wel verstandige keuzes maken wat betreft het drinken van koffie op bepaalde tijdstippen. Daarmee voorkom je dat je een onrustige nacht tegemoet gaat. Drink je bijvoorbeeld overdag veel koffie en merk je dat je ’s avonds moeilijk in slaap komt? Stop dan rond 15.00 uur met koffiedrinken. Zo geef je je lichaam de tijd om zoveel mogelijk cafeïne af te breken voordat je ’s avonds gaat slapen. Eerder stoppen zal natuurlijk alleen maar effectiever zijn. En wil je ’s avonds toch nog genieten van de heerlijke smaak van koffie? Ga dan voor een goede decafé. Ook lekker én beter voor je nachtrust dan koffie met cafeïne.

De laatste blogposts

Nieuwe koffiebars, recepten & winacties?

Dat wil jij toch ook? Lekker makkelijk! Twee keer per maand onze nieuwsbrief in je inbox. Met tips voor nieuwe koffiebars, exclusieve winacties en de lekkerste koffie recepten.