Wat is first, second en third wave coffee?
Door 714 Views

Wat is first, second en third wave coffee?

Voor veel mensen geldt; een dag die niet met koffie begint, is een verloren dag. Koffie prikkelt en verbindt en smaak het beste in gezelschap. De cultuur van koffiegenot gaat verder dan alleen het wegtikken van een bakkie. Maar hoe komt het toch dat koffie zó normaal is geworden in ons dagelijks leven? In dit artikel leg ik uit hoe wij zijn begonnen met het drinken van koffie.

Is koffie een gewoonte?

Ja! Koffie drinken doen we al sinds de 16e eeuw. In het alledaagse leven werden de koffiebonen massaal gebruikt. En in 1663 werd er voor het eerst in Nederland een koffiehuis geopend in Amsterdam en Den Haag. Hier werd er voornamelijk samen een kopje koffie gedronken en gediscussieerd over o.a. politiek en zaken.

De koffie staat klaar!

Dit zinnetje zegt alles, koffie smaakt het beste in gezelschap. Maar wat er in die tijd door de koffiefilters en koffiezetapparaten druppelde, kon qua smaak niet iedereen overtuigen. Tegen deze achtergrond ontwikkelde zich een nieuwe koffiecultuur. Dit was het begin van de First, Second en Third wave.

First Wave (1960)

Voor koffieliefhebbers is koffie een favoriete drank, pure lust, een smaakexplosie en een genot om te drinken. Toch was dit niet de reden waarom er vroeger koffie gedronken werd. De cafeïne-kick, het gemak en de toegankelijkheid maakte deze drank populair. Het werd een commodity product en het was in elk huishouden te vinden.

Men begreep wat koffie met je doet.

Doordat men wist wat koffie inhoudt en wat het met je doet, groeide de vraag naar deze drank exponentieel. Het werd massaal gedronken zonder te weten waar koffie eigenlijk vandaan komt. Ook de kwaliteit en de smaak van de koffie was toendertijd niet relevant.

Herkenbaar uit de First Wave 👇

  • Voorgemalen koffiebonen in vacuümverpakkingen
  • Oploskoffie uit een zakje
  • Donker, bittere en verbrande smaken in de koffie
  • Koffiezetapparaat van opa en oma.
  • Bedrijven: Douwe Egberts, Maxwell, Nestlé

Koffie was weliswaar in de mode, maar de kwaliteit liet nog wel eens wat aan de wensen over. De echte fans van koffiedrinken keken verder dan alleen het koffieschoteltje en lieten zich inspireren. Dit was het uitgangspunt voor de Second Wave.

Second Wave (1990)

De Second Wave hebben we vooral te danken aan de nieuwe manier van koffie drinken waarbij de kwaliteit en de versheid van de koffie een belangrijke rol heeft gespeeld.

Deze Second Wave begon in de jaren zeventig in de Verenigde Staten door bedrijven als Starbucks & Peet’s. Zij introduceerden drankjes zoals espresso’s en latte’s en introduceerden de barista. Een barista werkte in een koffiezaak, die vervolgens weer consumenten vertelde over hun koffiebonen. Waar komt koffie vandaan en hoe wordt koffie gebrand. Ook speelde Starbucks perfect in op de markt die verlangde naar een ‘andere’ koffie-ervaring, een socialere ervaring, waarbij de koffieshop een plek werd voor een sociale ontmoeting.

In de jaren 90 kwam de Second Wave in ons kikkerlandje. Koffie werd gezet met blinkende espressomachines en men sprak over ‘waterdruk’ en ‘extractietijd’. Ook deden de koffiepads en koffiecapsules zijn intrede in deze tweede golf.

Herkenbaar uit de Second Wave 👇👇

  • Betere kwaliteit koffie
  • Sociale koffie-ervaring in koffieshops
  • “Artisan-driven” drankjes zoals latte, cappuccino en macchiato (lees meer over de verschillende soorten koffie)
  • Italian Dark Roast Coffee
  • Barista’s
  • Bedrijven: Starbucks, Peet’s en Nespresso

Nadat men de smaak van de koffie te pakken had gekregen, begon bij koffiedrinkers duurzaamheid en erkenning een belangrijke rol te spelen. Men raakte geïnteresseerd in de herkomst van koffie. Dit was het uitgangspunt voor de Third Wave.

Third Wave (2005)

In de Third Wave staat de koffie ervaring meer centraal. Door middel van verbeterde technieken, meer kennis over koffie van barista’s, lichtere koffiebranding en kwaliteit van de koffieboon, krijgt een kopje koffie veel meer smaakeigenschappen. De koffiebars tillen de kwaliteit van de koffie naar een hoger niveau. De barista’s onderscheiden zich door hun kennis en techniek. Ze weten je precies te vertellen wanneer de koffie is gebrand, hoe de koffiebonen zijn verwerkt en wat voor smaakeigenschappen de koffieboon heeft. Dat is wat de consument wilde en was bereid daar meer voor te betalen.

Daarnaast waren niet alleen de barista’s belangrijk voor een goede kop koffie, ook de koffieboer, importeur/exporteur, koffiebrander en de ondernemer van een koffiebar speelden een rol bij het leveren van kwaliteit. Doordat de hele keten iets kon vertellen over de koffie, kwamen de zoetere smaken ook in de koffie naar boven zonder suiker toe te voegen. Slow coffee of filterkoffie werd ineens weer populair.

Herkenbaar uit de Third Wave 👇👇👇

  • Meer informatie over gehele koffie proces
  • Smaakeigenschappen (aroma’s, sweetness en aciditeit)
  • Consument ervaring staat voorop, en de consument is bereid hier meer voor te betalen
  • Latte art, maar ook slow coffee
  • Branddatums op verpakkingen
  • Koffiebars schieten als paddenstoelen uit de grond (met name in grotere steden)

De laatste blogposts

Nieuwe koffiebars, recepten & winacties?

Dat wil jij toch ook? Lekker makkelijk! Twee keer per maand onze nieuwsbrief in je inbox. Met tips voor nieuwe koffiebars, exclusieve winacties en de lekkerste koffie recepten.