
Specialty Coffee drinken in koffiebars is de afgelopen jaren steeds populairder geworden in Nederland. Zo heeft bijna elke stad wel een koffiebar met Specialty Coffee. De koffiebars worden vaak gezien als “een tweede huiskamer”, “buurtcafé” of “werkplek” voor mensen. Maar wat maakt of breekt een goede koffie ervaring in een koffiebar?
Die vraag hebben we gesteld via Facebook, Instagram en onze website aan mensen die regelmatig in een koffiebar te vinden zijn. Uiteindelijk hebben 811 mensen de enquête ingevuld, waardoor we een vrij goed beeld krijgen van de “koffiedrinker”. Ook hebben we de koffiebars (ondernemers en/of barista’s) gevraagd een zelfde enquête in te vullen. Van de ongeveer 250 koffiebars, hebben 103 bars de vragen beantwoord.
In september 2019 heeft Koffietje.nl 100 koffiebars in 30 dagen bezocht door heel Nederland. Onze ervaringen over het aanbod van specialty coffee in koffiebars en de eerste bevindingen van dit onderzoek zijn onlangs gedeeld op de Coffee Stage tijdens de Horecava 2020 in de Amsterdam RAI.
Ongeveer de helft van de respondenten bezoekt één of meerdere keren per week een koffiebar. Een aantal opvallendheden zijn:
Per bezoek aan een koffiebar wordt er gemiddeld 2x besteld. Er zijn geen verschillen tussen mannen of vrouwen. Wel zijn er opvallende verschillen in leeftijd. Zo bestellen mensen tussen de 21 en 29 jaar het vaakst slechts 1 drankje. En mensen tussen de 40 en 49 jaar bestellen zelden meer dan 2 drankjes.
Niet geheel verrassend staan cappuccino, espresso en een normale koffie in de top 3. Cappuccino is daarbij veruit het populairst. Enkele opvallendheden:
Als we echter kijken naar de top 3 koffie drankjes per provincie, zien we toch wel een aantal opvallendheden:
Meer dan de helft geeft aan graag water bij de koffie te krijgen. Een aantal andere opvallendheden zijn:
Volle melk wordt het meest gedronken in de koffie. Opvallend is dat meer dan een kwart aangeeft graag halfvolle melk in de koffie te drinken. Deze optie zie je echter zelden in een koffiebar. Andere opvallendheden zijn:
Bijna 60% van de mensen vindt zichzelf een echte “coffeelover” en drinkt graag overal de beste koffie. Opvallend genoeg geeft slechts 5% aan regelmatig een koffiebar als werkplek te gebruiken. Onderstaand de definities van de type koffiebar bezoekers:
De supermarkt wordt nog steeds het meest bezocht om koffie voor thuis te kopen. Een koffie speciaalzaak volgt een stuk daaronder op nummer 2. Enkele opvallendheden zijn:
Meer dan de helft zegt te weten wat Specialty Coffee is. Echter blijkt uit een vervolgvraag dat 26% van de mensen die zeggen te weten wat Specialty Coffee is, het eigenlijk niet weten. Enkele opvallendheden zijn:
Meer dan de helft van de mensen (53%) vindt de smaak van de koffie het belangrijkste. De keuze aan verschillende koffiebonen (12%) is daarentegen helemaal niet belangrijk. Service en personeel en sfeer en gezelligheid liggen vrij dicht bij elkaar. Enkele opvallendheden zijn:
De koffiedrinker verwacht naast koffie graag ontbijt, lunch of gebak. Het liefst met tafelservice, een terras en (gratis) WiFi. Enkele opvallendheden zijn:
Ongeveer 70% geeft aan dat er voldoende koffiebars in zijn/haar stad (of in de buurt) zijn. Mensen die het daar niet mee eens zijn, komen voornamelijk uit kleine steden (<100.000 inwoners) of dorpen als:
Van de mensen die wel een voorkeur hebben, geeft ongeveer de helft aan dat een koffiebar om 8:00 uur open moet gaan. Enkele opvallendheden zijn:
De koffiedrinker heeft veel tips gegeven hoe een koffiebar volgens hun verbeterd kan worden. In onderstaande grafiek zijn 260 unieke open antwoorden gecategoriseerd. De meeste tips gaan over personeel en koffie. De tips over personeel zijn verdeeld in kennis (~70%) en klantvriendelijkheid (~30%). De tips over koffie zijn verdeeld in aanbod (~63%), kwaliteit (~24%) en verkoop (~13%). Onderstaand enkele van deze tips:
Het opzetten van dit onderzoek heeft ons bloed, zweet en tranen, maar ook tijd en geld gekost. Daarom delen we hier enkel de data naar aanleiding van het onderzoek naar consumenten. Maar er is meer…
We hebben namelijk ook onderzoek gedaan naar de koffiebars zelf, en een enquête uitgestuurd naar de ondernemers (en/of barista’s). Van de ongeveer 250 (specialty) koffiebars die we benaderd hebben, heeft grofweg de helft die enquête ingevuld. Wanneer je vervolgens beide onderzoeken naast elkaar legt, krijg je een mooi beeld van wat een consument (de koffiedrinker) belangrijk vindt en graag zou willen, versus wat de koffiebar biedt en wat deze op termijn van plan is te gaan doen. Door dit onderzoek zien we nu al op sommige vlakken een mismatch. Interessant dus!
Kortom, ben je benieuwd hoe koffiebars gereageerd hebben? Neem dan contact met ons op.
Dat wil jij toch ook? Lekker makkelijk! Twee keer per maand onze nieuwsbrief in je inbox. Met tips voor nieuwe koffiebars, exclusieve winacties en de lekkerste koffie recepten.